Schilderijen

Schilderijen

Hier vindt u de middelgrote en grote schilderijen. Voor de kleine schilderijtjes van 20 x 20 cm is er een aparte pagina.

schilderij Huilende roos
Schilderij Huilende roos

Soms kom je een beeld tegen dat je niet meer loslaat. Gelukkig heb ik mijn mobiele telefoon bij me om dat soort beelden vast te leggen.

Ik liep enige tijd geleden langs de Oudezijds Voorburgwal richting het makelaarsbruggetje. Vlak daarvoor staat een boom. Mijn oog viel meteen op een roos aan de voet van de boom. Aan het restafval te zien was er net vuilnis opgehaald. De roos was achtergebleven, met de steel half in de aarde en het kopje naar de straatkant toe. Op kleine afstand lag één van de blaadjes van de roos. Hoewel ik gegrepen werd door het beeld, vond ik mijn boodschap op dat moment belangrijker. Ach, hoe dom kan een mens wezen. Gelukkig was er een half uur later niets aan veranderd.

Ik zakte door mijn knieën om de roos beter te bekijken. Hij was eigenlijk nog prachtig, nauwelijks verwelkt. Hup, iPhone erbij en foto’s maken. Al fotograferende ontdekte ik dat er nog meer potentie in zat dan een roos tussen het afval. Het bruggetje op de achtergrond! Ik durf wel te bekennen dat ik niet echt romantisch van aard ben. Maar eenmaal thuis achter de computer werd ik nog enthousiaster. Wat een schitterend romantisch, tragisch beeld.

Symbool

De betekenis van het tafereel kwam al snel bij me op: de roos, symbool voor de liefde, achtergelaten bij het afval. Het had net geregend, de roos huilt. ‘Waarom heeft mijn geliefde mij achtergelaten bij het oud vuil? Ik zie er nog prachtig uit, krijg ik geen tweede kans?’ En dan dat bruggetje dat fel afsteekt tegen de duisternis op de voorgrond. Het bruggetjes waar hopelijk de geliefde over heen komt lopen om de roos alsnog op te rapen. Het bruggetje van de hoop.

Vervolgens stond ik voor de uitdaging om er een mooi schilderij van te maken, in de stijl die ik al weer een paar jaar gebruik (abstrealisme). In dit geval heb ik verschillende vormen van realisme en abstractie gebruikt. Van heel erg realistisch (de roos en de bladeren) naar een soort van pop-art (blikje en klokhuis) tot half abstract (de boom) en kubusjes (de achtergrond). De groene glitterverf op de boom symboliseert de natte plekken van de regen en breekt het grote blauwe vlak dat anders net iets te statisch zou zijn.

Vooraf vroeg ik me af of al die verschillende stijlsoorten samen wel zouden werken. Maar volgens mij werkt het; een dynamisch stilleven met een universele betekenis.


Details:
Acryl op linnen
Formaat: 55 x 70 cm. Geen lijst nodig.
Prijs: € 1.995,-
schilderij Katana en sakura

Schilderij Katana en sakura

Het thema van dit schilderij lijkt Japans, maar met een universele boodschap: liefde is sterker dan oorlog.
De Japanse beeldcultuur vind ik mooi: Strak, elegant en puur, zo zou ik het omschrijven. Dit schilderij is losjes gebaseerd die traditie. De sakura, kersenbloesem, symboliseert hier de liefde en de katana’s, samoeraizwaarden, oorlog en haat. Hoe hard de zwaarden ook zijn, de bloesem is sterk genoeg om er uit te groeien.

Als individu op deze planeet voel ik me soms wat hulpeloos tegenover zoveel wreedheid en onrechtvaardigheid. Wat geld voor een goed doel hier, een handtekening op een petitie daar. Maar ik blijf altijd geloven in de kracht van liefde. Als individu en allen samen, vooral niet opgeven. Liefde is sterker!


Details:
Acryl en olieverf op linnen
Formaat: 60 x 90 cm. Geen lijst nodig.
Prijs: € 1.495,-
schilderij Klavertje vier

Schilderij Klavertje vier

Klavertje 4 is een schilderij in abstrealistische stijl. Het Mondriaan concept is hier gecombineerd met de kleur groen. Zoals bekend gebruikte hij deze kleur absoluut niet in zijn abstracte werk. Des te leuker om het eens te proberen. De vier klaverblaadjes zijn ook in de primaire kleuren plus groen. Het groene blaadje is fotorealistisch geschilderd.


Details:
Acryl op linnen
Formaat: 70 x 70 cm. Geen lijst nodig.
Prijs: € 1.050,-
schilderij Leven

Schilderij leven

Schilderij Leven is geschilderd in abstrealistische stijl. Het begint bij Mondriaan-abstract, vervolgt met Escher-achtige dierfiguren en eindigt in een fotorealistische leeuw en eend.
Dit schilderij gaat over het ontstaan en de samenhang van het leven. In wezen worden we allemaal uit ‘abstracte’ cellen geboren. Het is nog steeds niet precies duidelijk waarom het ene hoopje cellen uitgroeit tot een eend en het andere tot een leeuw. Uit het abstracte begin groeit dan een compleet wezen. En het ene wezen eindigt met veren en een groen kop, terwijl de andere een reusachtige dos haar krijgt. Alle leven op aarde is op één of andere manier met elkaar verbonden of van elkaar afhankelijk. Dat wordt gesymboliseerd door het in elkaar grijpen van de dieren (en natuurlijk…de mens).


Details:
Acryl op linnen
Formaat: 100 x 100 cm. Geen lijst nodig.
Prijs: € 1.650,-
schilderij Oma's koekjes

Schilderij Oma’s koekjes

Oma’s koekjes waren altijd zo lekker, die herinnering verdient een schilderij! In dit schilderij combineer ik de stijl van Mondriaan met abstract-figuratieve koekvormen en een foto-realistisch speculaasje. Deze combinatie stijl heb ik ‘abstrealisme’ genoemd. Leuk detail: in zijn figuratieve periode schilderde Mondriaan o.a. molens. Het speculaasje is een molentje!


Details:
Acryl op linnen
Formaat: 70 x 100 cm. Geen lijst nodig.
Prijs: € 1.495,-
schilderij De Boodschap

Schilderij De Boodschap

Waarom kiest een religie voor een martelwerktuig als logo? Ik heb het natuurlijk over het Christendom. Een logo of uithangbord zegt iets over de identiteit van een bedrijf of instelling. Althans, dat is meestal de bedoeling.

Het kruissymbool is in ons deel van de wereld omnipresent en vertrouwd. Eigenlijk denk je er nauwelijks over na, net zo min als over het logo van Coca Cola of Volkswagen. Het is er gewoon.
Een flink beeld van Jezus aan het kruis op een klein pleintje in het Belgische Vielsalm zette me voor het eerst aan het denken. Wat zegt dat kruis, met of zonder Jezus eraan over het Christelijk geloof? Wat communiceert het?

Bij een persoon die de marteldood sterft aan een kruis denk ik aan: pijn, lijden, vergankelijkheid, haat, wreedheid. Natuurlijk ken ik het vervolg uit de Bijbel: Christus stond op uit de dood en nam volgens de theorie daarmee de menselijke zonden op zich.

Het kruissymbool zie ik vooral als teken van, letterlijk, martelaarschap. Kijk eens hoe onze held geleden heeft. Maar het is voor alles een symbool van aardse wreedheid.

Is zo’n martelkruis nou het beste symbool voor Jezus’ leer? De kern daarvan is volgens mij: naastenliefde, vergeving en leven na de dood. Daarom heb ik een liefdevolle kruisvariant geschilderd die recht doet aan zijn voornaamste boodschap.

Jezus is in mijn variant een vrolijk jochie dat het raam naar het hiernamaals wijd open zet. “Kijk! Achter me is de hemel.” Hij stuurt een vredesduif de wereld in als symbool voor zijn boodschap. De regenboogkleuren verwijzen naar de regenboog als verbond tussen God en de mensen. En wat betreft die zonden: daar moeten we zelf hard aan werken, je krijgt de hemel niet cadeau!


Details:
Acryl op linnen
Formaat: 70 x 70 x 4 cm. Geen lijst nodig.
Prijs: € 1.495,-
schilderij Het Gemis

Schilderij Het Gemis

Dit is een schilderij over rouw.
Dat zou je misschien niet meteen zeggen met die glitter en vrolijke kleuren. Het gaat eigenlijk om het gevoel van nabestaanden als een dierbaar persoon is overleden. Die dierbare kan een familielid zijn, een vriend of een collega.

We zijn met z’n allen puzzelstukjes in een groter geheel. We gaan verbanden aan met andere puzzelstukjes. We zijn een gezin, een familie, een team. Op het moment dat iemand overlijdt verliest de puzzel een stukje.

Een uniek puzzelstuk, een onvervangbaar puzzelstuk. Het verdwijnt in een zwart gat, als een vlinder in de nacht. Wat achterblijft is een gapende leegte. Geen ander puzzelstuk zal ooit meer precies in dat gat passen. Pas als de nabestaanden het overlijden geaccepteerd hebben, zullen de scherpe contouren van het gat vervagen, evenals de pijn.

Details:
Acryl en glitterverf op linnen
Formaat: 40 x 40 cm. Geen lijst nodig.
Prijs: € 950,-